Vzdělávací plán lesní školky vMaliní:
(Celý Provozní řád najdete zde)
Období Dozrávání
Záměr:
- Společně s dětmi a rodiči dotváření zázemí školky.
- Seznámit děti s prostředím školky, okolím, s rytmem dne a týdne.
- Adaptovat se a vytvářet zdravé a láskyplné vztahy k lidem i přírodě.
- Rozvíjet smyslové vnímání a poznatky o letní a podzimní přírodě.
- Posilovat v dětech odvahu a schopnost čelit překážkám
Podtémata:
- Příběh Ronji dcery loupežníka (příměstský tábor podle lgendy)
- Mezinárodní noc pro netopýry
- Svatováclavská a michaelská slavnost
- Jablíčková slavnost
- Den stromů a uspávání broučků
- Den seniorů
Doba realizace: 3 měsíce – srpen, září, říjen
Charakteristika období:
- Uvědomění si významu vrcholného léta a podzimu jako období sklizně úrody a počátek procesu odumírání života v přírodě.
- Sv. Václav a Michael jako symbol boje s těmito silami.
- Význam drobné práce, řemesel, úcta k jídlu a ukončení cyklu (lidé, zvířata, rostliny se chystají na zimu).
- Skřítci jako symbol životní síly přírody stahující se do nitra Země.
Nabízené činnosti:
- sběr a tvoření z přírodnin, zpracování dřeva (oplétané plůtky, hmyzí hotel, škvorovník, krmítko a budka, příprava dřeva na zimu)
- pozorování a zkoumání živočichů, rostlin a nerostů (na louce, ve vodě, v zemi i ve vzduchu)
- poznávání života netopýrů, rozmanitost hmyzu a první odlety ptáků
- sběr a zpracovávání bylin, lesních plodů, obilí, ovoce a zeleniny (mletí, vaření, konzervování, kompostování)
- zahradničení (příprava záhonů, pletí) výroba a pouštění draků a komet
- malování, kreslení, zpěv, recitace s pohybem
- vydatný pohyb venku, terénní nerovnosti a překážky, lezení do výšky
- pohyb venku za každého počasí – postupné prodlužování výprav
- dobrodružné výpravy a původ naší jurty (příměstský tábor)
Období Světel
Záměr:
- Vnímat a postupně uchopovat procesy změn probíhající nejen v přírodě.
- Vnímat vzájemnou sounáležitost ve vztahu k tradicím.
- Vnímat a cítit teplo fyzické i v lidských vztazích.
- Uvědomovat si potřeby člověka a zvířat v zimě.
Podtémata:
- Martinská slavnost
- Mikulášská slavnost
- Adventní spirála
- Stromeček pro zvířátka
- Vánoce
- Slavnost mudrců (tříkrálová)
- Hromnice
Doba realizace:
3 měsíce – listopad, prosinec, leden
Charakteristika období:
- Prožitek zkracujícího se dne prostřednictvím tradičních lidských činností uprostřed kruhu blízkých lidí, prožitek vzájemnosti.
- Svatý Martin jako symbol lidského soucítění, vzájemné pomoci a úcty.
- Prožitek nálady adventního času. Vánoce jako symbol příchodu nového života po období odumření. Doznívání zážitků Vánoc při slavnosti mudrců (tří králů). Nový rok jako symbol optimismu a nové perspektivy. Prožitek vrcholného období zimy v přírodě a v jeho tradicích.
- Povzbuzení dýchání a krevního oběhu vydatným pohybem na sněhu a ledu.
Nabízené činnosti:
- výroba lucerniček
- práce s voskem – výroba svíček, tvoření z vlny
- práce s těstem – martinské rohlíčky a cukroví (v rámci výletu do Šumperka)
- rukodělné činnosti – výroba vánočních ozdob (s rodiči dárků)
- malování, kreslení, zpěv, recitace s pohybem
- krmení ptáků a lesní zvěře
- zimní radovánky na sněhu a ledu
- pozorování zvířecích stop a pobytových znamení v lese
- výpravy do tichého zasněženého lesa
Období Probouzení
Záměr:
- Rozvíjet elementární poznatky o jarní přírodě, vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti s přírodou.
- Období probouzení zimních spáčů a začátek pronikání životních sil z nitra Země na povrch.
- Seznamovat se a pozorovat mláďata zvířat a vývojové fáze hmyzu a obojživelníků, prvních květů.
Podtémata:
- Masopust
- Vynášení Moreny-Zimy
- Semínková jarní slavnost
- Velikonoční slavnosti
- Ptačí a žabí námluvy
Doba realizace:
3 měsíce – únor, březen, duben
Charakteristika období:
- Masopust jako symbol živelnosti a tělesnosti, opaku adventního období – cesta sebevyjádření, seberealizace, prožitek různých rolí a soutěžení.
- Zahájení prací na záhoncích jako prostředek poznávání a pozorování probouzející se přírody, podpora zkoumání a experimentování.
- Tradiční dětské hry a činnosti jako symbol radosti, činorodosti a nových sil.
- Rytmizace a opakování jako prostředek upevnění vnitřního řádu v období všeobecného vnějšího pohybu a změn v přírodě.
- Probouzení zimních spáčů a rostlin – cibulky, semínka, pupeny.
- Velikonoční zajíc jako symbol překonání vlastních potřeb. Vejce jako symbol nového života a proutí jako symbol proudící životní síly.
Nabízené činnosti:
- výroba masopustních masek a hudebních nástrojů
- hudebně-pohybové činnosti – tradiční veselí v masopustním průvodu
- výroba Moreny-symbolu Zimy a její vynášení
- zahradničení – půda, setí prvních semínek a pozorování klíčení
- práce s hlínou a blátem
- práce s těstem – pečení tradičních jidášů
- malování, kreslení, zpěv recitace s pohybem, velikonoční tvoření
- pozorování vývoje a života různých živočichů ve vodě, na louce a lese (mláďata, netopýři, ježci, hadi, obojživelníci, včelky, motýlci, mravenci)
- výroba stavebnin pro ptáčky, pozorování hnízdění ptáků
- čištění a větrání budek
Období Slunce
Záměr:
- Rozvíjet mezilidské vztahy s důrazem na rodinu, uvědomovat si pocit bezpečí v kruhu rodiny a přátel.
- Poznávat lidské tělo a rozvíjet všechny smysly, poznávat přírodu všemi smysly.
- Poznávat a prožívat tradice, kulturu a přírodní živly.
- Společně s dětmi a rodiči zvelebovat zázemí a okolí školky, sžívat se vzájemně i se sousedy.
Podtémata:
- Den matek
- Den otců
- Den Země
- Otevírání studánek
- Růžová slavnost – letnice
- Senoseč
- Svatojánská slavnost (letní slavnost pro školáky)
Doba realizace:
2 měsíce – květen, červen
Charakteristika období:
- Navázání na předchozí období prožitím vztahu k nejbližší osobě (svátek matek a planety Země, svátek otců).
- Starost a péče o Zemi, poděkování a úcta k zázraku života – čas přijímat a také dávat.
- Otvírání studánek a letnice – královničky jako symbol uvolnění léčivých sil Země, čistoty a pták jako symbol svobodného ducha a svobodné lidské vůle.
- Prostřednictvím sběru léčivých bylin a péče o záhony prožitek síly nastávajícího léta v jeho plnosti.
- Svatý Jan jako obraz zralosti a obratu – kvalitativní změny v přírodě i v nitru člověka (nejen já, ale i druzí).
Nabízené činnosti:
- rukodělné činnosti – výroba dárku pro maminku a pro tatínka
- čištění studánek a potoka
- zahradničení (sběr bylinek, jahod, prvních plodů)
- zpracování první úrody
- pletení věnců z kvítí pro královničky
- výroba koníka na jízdu králů
- tkaní z trávy a rákosu
- pozorování a zkoumání živočichů v přirozeném prostředí – jejich nahřívání na slunci
- pozorování květů bylin, stromů i keřů
- společná výroba herbáře
- péče o křížek u školky
- zpěv, recitace s pohybem, muzicírování
- zvuky, vůně, chutě, barvy a hmatové vjemy v přírodě